Godinu 2020. cijeli svijet će pamtiti po virusu Covid-19 koji se početkom godine pojavio u Kini i velikom brzinom proširio na ostatak naše planete. Strahujući za zdravlje svojih stanovnika nadležni organi većine razvijenih zemalja su počeli uvoditi mnogobrojna ograničenja kretanja i aktivnosti, pa su se tako zatvarale škole, vrtići, firme i institucije. Takva ograničenja su dovela do toga da su firme potpuno obustavljale svoje poslovanje, osim onih koji su u kratkom roku uspjeli transformisati poslovanje u virtuelno okruženje i nastaviti sa radom. Dakle, započeli su proces digitalne transformacije.

I prije pojave pandemije virusa Covid-19 brojni privredni subjekti diljem svijeta su radili na unaprjeđenju tehnoloških rješenja kako bi njihovi uposlenici bilo kada i bilo gdje mogli da obavljaju svoje aktivnosti podjednako uspješno kao da su u kancelariji. S obzirom da savremeno doba nerijetko zahtijeva od uposlenika da su odsutni iz svojih kompanija zbog poslovnih putovanja, seminara, edukacija, a ponekad i iz privatnih razloga, ukazala se potreba za novim načinom komunikacije uposlenika sa matičnom kućom. Na svu sreću novo doba je donijelo i sve razvijenija tehnološka rješenja pomoću kojih je danas na jednostavan način moguće uspostaviti kontakt sa ljudima na drugom kraju svijeta. Sa ovim razvojem je zapravo započeo proces prelaska sa konvencionalnog načina rada i izvršavanja poslovnih zadataka, na novi, unaprijeđen i tehnološki puno savremeniji pristup i način rada. Pojavom pandemije, te potrebom da se ljudi što manje kreću i sve rjeđe napuštaju svoje domove, proces digitalne transformacije je za kratko vrijeme postao masovan u skoro svim djelatnostima. Procesi koje bismo u „normalnim“ uslovima  dugo planirali, te za njihovu primjenu uobičajeno trošili mjesece i godine, silom prilika smo realizirali u samo nekoliko sedmica.

Treba istaći da pojam digitalna transformacija ne znači samo obezbijediti digitalnu tehnologiju za svoje zaposlenike, jer je podjednako važno educirati ih kako da tu tehnologiju koriste. Primarni zadatak poslodavca je da utiče na promjenu načina razmišljanja svojih uposlenika da bi shvatili šta digitalna transformacija konkretno znači za njihov domen aktivnosti. Svi procesi jedne firme se u novim uslovima moraju prilagoditi digitalnom načinu poslovanja.

Digitalna transformacija omogućava korisnicima određenih proizvoda ili usluga da zahtijevaju to što im je potrebno, u vrijeme i na način koji njima odgovara. Stoga to ponekad znači uvođenje veoma složenih procesa digitalnih tehnologija, kao i angažovanje novih stručnjaka, s ciljem odgovaranja zahtjevima korisnika. S druge strane, nekima će biti dovoljno unaprjeđenje postojećih tehnologija i alata, kao i obučavanje i educiranje zaposlenika da ih koriste na adekvatan način. Zasigurno, svaka kompanija je zaseban slučaj, pa se i u procesu digitalne transformacije treba imati na umu individualni pristup.

 

U konkretnom slučaju, prodavnica koja se npr. bavi prodajom odjeće za bebe je u vrijeme lockdown-a morala zatvoriti vrata za svoje kupce. Nije bilo načina da roditelji na konvencionalan način kupe odjeću za svoju bebu. Kupci su putem mail-a, web stranice i sl. pokušali da stupe u kontakt sa uposlenicima prodavnice, te ih potaknuli da učine nešto. Razmišljajući na koji način svojim korisnicima izaći u susret, ali i ostvariti barem i mali profit tokom lockdown-a, uposlenici zajedno sa svojim nadređenim dolaze na ideju da unaprijede postojeću web stranicu, te da putem nje omoguće svojim kupcima da kupuju njihovu robu. Uz pomoć IT stručnjaka koji je u veoma kratkom roku, od web stranice koja je više služila u reklamne, nego u prodajne svrhe, te uz pomoć efikasnih sistema tzv. brze pošte, prodavnica je ostvarila uspješnu interakciju sa svojim kupcima i sebi priskrbila kakav- takav profit.  Prodavnica odjeće za bebe nam može biti dobar primjer kako bi sve kompanije zavisno od djelatnosti kojom se bave, i od mogućnosti koje tehnologija može da im pruži, trebale da djeluju u ovom izazovnom vremenu. Ovdje posebno dolazi do izražaja kreativnost uposlenika i menadžera, da iznađu način kako bi i u tako teškim vremenima održali poslovanje na zadovoljavajućem nivou.  

Ipak, postavlja se pitanje da li rad od kuće može biti podjednako efikasan i da li se može uspješno obavljati kao rad na koji smo navikli odlaskom na posao. Ne treba zanemariti sve utjecaje koje rad od kuće ima na uposlenike kao što su: otežana komunikacija i saradnja sa kolegama na poslu sa kojima uobičajeno diskutuju i rješavaju probleme, usamljenost i nedostatak svakodnevne komunikacije (formalne i neformalne u toku rada), nemogućnost uspostavljanja balansa između posla i privatnog života, odnosno nemogućnost prestanka rada kada se radi u kući (u periodu rada u uredima radnim vremenom je određen period u kojem se očekuje da uposlenici budu na raspolaganju).

Osim toga poteškoće im predstavljaju i težina rada od kuće i sve smetnje sa kojima se susreću, nedostatak motivacije, organizovanje dnevnog odmora, činjenica da nadređeni ne vide sav trud koji oni ulažu da bi posao završili uspješno, jer smatra se da se trud bolje vidi i vrjednuje kada su uposlenici u poslovnom okruženju, a ne kućnom.

 

Ipak, bez obzira na sve mane rada od kuće, istraživanja koja su proveli stručni instituti širom svijeta pokazuju da bi veliki broj uposlenika i nakon završetka pandemije bio zadovoljan da ima mogućnost birati da li da rade od kuće ili pak da odlaze na posao kao ranije. Stoga, organiziranje poslovanja preko digitalnih alata će po svemu sudeći postati uobičajeno u narednom periodu.

Kada je riječ o Bosni i Hercegovini, primjetno je da je veliki broj kompanija uspjelo da napravi reorganizaciju da bi obezbijedile kontinuitet u poslovanju, dok su druge nešto specifičnije od ostalih i ne mogu se prilagoditi virtuelnom svijetu. Međutim, zasigurno svi sada imaju nove poglede na moderni način poslovanja, i više se cijeni fleksibilno radno mjesto i radno vrijeme. Postalo je normalno sastanke održavati online, kao i treninge, konferencije, seminare, online nastavu, virtuelne zadaće, online ispite, obavljati kupovinu putem web stranica i sl. Htjeli to priznati ili ne, tehnološka rješenja koja smo počeli koristiti su nam osigurala kontinuitet rada, ali i života. Bili smo prisiljeni svakodnevno učiti kako bismo što kvalitetnije obavljali poslovne zadatke, pratili online nastavu ili seminar. Nismo bili spremni na nove uslove rada i života općenito, ali smo se po svemu sudeći relativno brzo prilagodili njima, puno griješili ali i puno naučili.

Vjerujemo da iz ovoga svi koji žele mogu izaći moderniji, tehnološki savremeniji, radno spremniji i poslovno mudriji. Uvijek ćemo se sretati i suočavati sa problemima, ali svakako treba težiti tome da nađemo način kako da ih rješavamo, a nikako da nalazimo izgovore zašto to ne možemo.

Nakon podjele sa vama priručnika za osnivanje preduzeća i obrta, ovdje dijelimo sa vama priručnik za osnivanje NVO (udruženja i fondacija)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

U Priručniku su predstavljene informacije o osnivanju NVO, zapošljavanje i radni odnosi, finansijsko poslovanje i računovodstveno izvještavanje, uz kratak pregled neophodnih koraka u postupku osnivanja, zakonska regulativa i dr.

Ukoliko priručnik ne pruža dovoljno potrebnih informacija, naši saradnici će rado izaći u susret svim zainteresovanim licima u vezi osnivanja i rada NVO.

Priručnik '' Osnivanje i rad NVO se nalazi u arhivi ''Dokumenti''

S obzirom da imamo dosta upita koliko košta pokretanje firme ili obrta, šta treba od dokumenata, šta se više isplati i sl. odlučili smo da sa svima zainteresovanim podijelimo ovaj priručnik.

 

Ovaj Vodič je namijenjen budućim investitorima i poduzetnicima, koji planiraju da pokrenu vlastiti biznis na području Kantona Sarajevo.

U Vodiču su predstavljene informacije o osnivanju društva sa ograničenom odgovornošću, kao i obrta i srodnih djelatnosti, uz pregled neophodnih koraka u postupku osnivanja, u kojima su detaljno navedeni potrebni dokumenti za svaku od procedura, spisak institucija, kao i procjena troškova osnivanja.

Vodič ''Pokretanje biznisa u Kantonu Sarajevo'' se nalazi u arhivi ''Dokumenti''

Vlada FBiH danas u Sarajevu je utvrdila nacrt zakona o reprezentativnosti sindikata i udruženja poslodavaca, a osim toga utvrđeni su i amandmani na prijedloge tri zakona koja se nalaze u parlamentarnoj proceduri koji postaju sastavni dio zakona i imaju cilj stvaranje povoljnijeg poslovnog ambijenta u Federaciji BiH, javlja Anadolu Agency (AA).

 

 

Ciljevi amandmana (ukupno 21) na prijedlog zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH su stvaranje uslova za učinkovitiji rad, smanjenje troškova i olakšanje poslovanja.

Tri amandmana vezana su za predloženo smanjenje zbirne stope doprinosa za jedan indeksni poen i to po 0,5 indeksna poena na doprinosu za imovinsko-invalidska osiguranja i nezaposlenost. Na taj način, sada predloženu zbirnu stopu 32,5 posto čine 18 posto za mirovninsko, 13,5 posto za zdravstveno i jedan posto za osiguranje od nezaposlenosti. Kako je predviđeno, primjena ovog zakona bi počela 1. januara 2020. godine.

Kroz osobni odbitak uvedeno je progresivno oporezivanje dohotka od nesamostalnog i samostalnog rada u cilju zaštite niskog dohotka koji je postavljen na granici od 800 KM, a porezni teret je prenesen na ostali dohodak.

 

Kada je u pitanju porezni zakon koji zahtjeva primjenu od početka poreznog razdoblja, odnosno kalendarske gorine, za početak njegove primjene utvrđen je novi rok 1. januar 2020.

Premijer Federacije Bosne i Hercegovine (FBiH) Fadil Novalić je rekao kako su danas definirane ključne stvari.

Naveo je, između ostalog, kako danas usvojeni nacrt zakona o reprezentativnosti znači završetak procesa koji su zacrtali u Zakonu o radu iz 2015. godine.

Novalić je pojasnio kako set zakona značajno mijenjaju situaciju i u suštini znače smanjenje obaveza i put ka većim platama.

Jelka Milićević, zamjenica premijera i ministrica finansija, rekla je kako je Zakon o porezu na dohodak i doprinosima zakon koji direktno ili indirektno utiče na svakog stanovnika u FBiH.

”Danas mogu reći da smo mi u periodu od dvije godine budno pratili šta se dešava i kod poslodavaca i samih korisnika, a šta se dešava s javnim prihodima. Konstatirali smo da imamo povećanje prihoda i direktnih i indirektnih poreza najmanje sedam posto godišnje. To je stvorilo nove uvjete i prostora za dodatno sniženje zbirne stope doprinosa na plaće”, rekla je Milićević.

Dodala je kako sniženje od jednog poena ide mirovinski fond iz razloga što je fond stabiliziran i ima prostora za sniženje doprinosa od 0,5 posto.

”Na prostoru zapošljavanja, snizili smo pola postotnog poena i to je ukupno jedan. S tim da ćemo imati manje ostvarene prihode u Zavodu za zapošljavanje, ali će se to nadoknaditi povećanim zapošljavanjem od poslodavaca i mogućnosti Vlade da intervenira preko kreditnih linija za zapošljavanje, što i sad imamo“, rekla je Milićević.

Dodala je kako što se tiče poreza na dohodak, odlučeno je da se, zbog povećanja prosječne plate u FBiH, prag nulte stope pomakne sa 700 na 800 KM, što znači da će sve plate do 800 KM u neto, biti oslobođene plaćanja poreza na dohodak, a plaće iznad 800 KM imat će jednu stopu, od 13 posto što opet neće ugroziti proračune kantona i općina. Ujedno će na određeni način pravedno rasporediti opterećenje poreza na dohodak na veće plate.

”U okviru ovog zakona o porezu na dohodak, mi smo proširili osnovicu i ostavili stopu od 13 posto za sve ostale poreze, odnosno oporezivanje dohotka po osnovu i finansijskihg ulaganja, igara na sreću. Do sad je to bila različita stopa, ili 10 ili 20 posto”, rekla je Milićević koja je dodala kako je sada doneseno drugačije rješenje jer je lakše za obračun, a efekti su isti.

Dodaje kako će trebati još mnogo raditi kako bi se stvorili bolji uslovi za poslodavce, a i nova zapošljavanja.

Milićević je odgovarajući na pitanja novinara kazala kako po sadašnjem zakonu poslodavci imaju trošak rada, vezano za doprinose 41,5 posto, što znači da novim amandmanima ostvareno sniženje na 32,5 posto.

”U bližem okruženju imamo najnižu stopu, osim u Hrvatskoj, jedino u zemljama EU imaju zbirnu stopu 31,5 posto”, rekla je Milićević.

Vlada Federacije BiH, na današnjoj sjednici u Sarajevu, utvrdila je i Parlamentu FBiH uputila nacrt zakona o reprezentativnosti sindikata i udruženja poslodavaca koji uređuje kriterije i postupak utvrđivanja reprezentativnosti sindikata i udruženja poslodavaca, njihova ovlaštenja, postupak preispitivanja utvrđene reprezentativnosti i druga pitanja značajna za ovaj postupak, ako drugim zakonom nije drugačije određeno.

Ovim zakonom propisani su opći uslovi za reprezentativnost sindikata i udruženja poslodavaca, kao i posebni uslovi u pogledu procenata zaposlenih za utvrđivanje reprezentantivnosti za područje i oblast djelatnosti, područje kantona, te za teritoriju FBiH. Zakon granatuje i pravo na slobodno udruživanje i organizovanje sidnikata i udruženja poslodavaca koji nisu reprezentativni.

Donošenje ovog zakona predstavlja dio reforme radnog zakonodavstva sa ciljem unapređivanja prava na slobodno organizovanje i udruživanje u sindikate i udruženja poslodavaca, slobodu osnivanja i udruživanja u saveze i udruženja višeg nivoa, a u vezi s pravom na kolektivno pregovaranje u skladu s praksom u okruženju i EU.

Anadolu Agency (AA).

 

 

Centar za politike i upravljanje i organizacija "Zašto ne" danas obilježavaju dan poreske slobode za prosječnu zaposlenu osobu u BiH, te ističu da je prosječna osoba u BiH ove godine radila 205 dana za otplatu poreza, što je osam dana više nego 2018. godine i 13 dana više nego 2017. godine. 

"Osoba sa prosječnim primanjima i potrošačkim navikama je ove godine uplatila više poreza u odnosu na prošlu godinu. Konkretno, ove godine u Federaciji je po osnovu rada i potrošnje prosječna osoba uplatila 10.190 KM, u odnosu na 9.800 KM prošle godine. U RS-u je po istom osnovu prosječna osoba ove godine uplatila 8.550 KM, u odnosu na 8.350 KM prošle godine. Ovaj rast se može pripisati rastu prosječnih plata u oba entiteta, te promjeni potrošačkih cijena i navika građana", saopćeno je iz ovih organizacija. 

Šta se (nije) promijenilo u poreskoj politici?


U odnosu na to šta se jeste promijenilo u poreskoj politici u BiH, kako se to ističe u saopćenju, mnogo je značajnije istaći šta se nije promijenilo. 

"Vlasti u BiH su se reformskim dokumentima još prije četiri godine obavezale da će promjene u poreskoj politici dovesti do toga da se poresko opterećenje prebaci sa rada na potrošnju. Međutim, do današnjeg dana nije se desilo očekivano smanjenje doprinosa za socijalno osiguranje u FBiH, odnosno poresko rasterećenje radničkih primanja. S druge strane, u RS je došlo do poreskog rasterećenja plata kroz povećanje neoporezivog dijela dohotka sa 200 KM na 500 KM u 2018. godini, te kroz donošenje Zakona o podsticajima u privredi RS koji je stupio na snagu u julu 2019. godine, a koji definiše uslove, korisnike i postupak za ostvarenje prava na podsticaje za povećanje radničkih plata. U skladu sa trendom iz prethodnih godina, nastavilo se povećanje oporezivanje potrošnje, pa su tako 1. januara 2019. godine povećane akcize na duhan", stoji u saopćenju.

Izračunajte lični dan slobode od poreza


Građani i građanke BiH na ažuriranoj platformi www.mojporez.ba mogu izračunati lični dan poreske slobode – dan kada prestaju raditi za plaćanje poreza, a počinju raditi za sebe. 

"Zbog kompleksnog poreskog sistema i složene administrativne strukture državnog aparata, prikupljanje i utrošak poreza građanima su slabo razumljivi. Dovoljno je da odgovorite na samo nekoliko pitanja o svojim primanjima i potrošačkim navikama, a zauzvrat ćete saznati koliko poreza plaćate na godišnjem i mjesečnom nivou i po kojim osnovama i na šta se tačno troši novac koji uplaćujete. Takođe, www.mojporez.ba će svakom korisniku izračunati lični Dan poreske slobode. Platforma www.mojporez.ba je kreirana od strane Centra za politike i upravljanje i U.G. Zašto ne u saradnji sa Centre for International Private Enterprise i Lithuanian Free Market Institute", saopćeno je iz ovih organizacija.
 
(Klix)

Po odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji u Federaciji Bosne i Hercegovine, pravni subjekti, koji su razvrstani u velike i srednje, dužni su sastavljati i prezentirati polugodišnje finansijske izvještaje u zakonski propisanom roku.
 
Po analizi koju je sačinila FIA polugodišnje finansijske izvještaje dostavilo je 3.055 privrednih društava, 45 udruženja, 32 finansijske institucije, dva budžetska korisnika, 10 fondova i 26 osiguravajućih kuća. 

Direktor FIA-e Esad Mahmutović rekao je da su u odnosu na predate godišnje finansijske izvještaje ustanovili da je 14 malih privrednih društava ispunilo uvjete i sada se vode kao srednja privredna društva, dok je jedno privredno društvo koje se prošle godine vodilo kao srednje, po zakonskim odredbama sada postalo veliko privredno društvo.

"Imajući u vidu činjenicu da stalno unapređujemo kvalitet podataka u registru finansijskih izvještaja, 18. jula 2019., na osnovu ustanovljenih propusta, poslali smo opomene na adrese 1.526 privrednih društava. Od ukupnog broja poslanih opomena, 1.431 dostavljena je na adrese privrednih društava koja nemaju kontinuitet, odnosno, nisu redovno predavala polugodišnje finansijske izvještaje za 2017. i 2018. Također, na adrese 95 obveznika dostavljena je opomena za pogrešno iskazivanje podataka u finansijskim izvještajima", kazao je Mahmutović.

Dodao je da su rezultati provedenih aktivnosti vrlo zadovoljavajući, naročito ako se ima u vidu ostvareni efekt otklanjanja anomalija u Registru finansijskih izvještaja u FIA-i, saopćeno je iz te institucije.
 
(Klix)

Copyright © 2025 CPA Agencija. Sva prava zadržana.